Clo – kedy a v akej výške ho zaplatíte?

Jedným z dôležitých poplatkov pri dovoze tovaru z Číny je clo a colné obmedzenia. Viete, ako funguje, kedy a v akej výške sa platí?

Len pre predstavu colný sadzobník EÚ, ktorý uplatňuje voči Číne aj Slovensko, je chaotický súbor, v ktorom nájdete skôr časti kozmickej lode než stoličku či iný bežný produkt. Pre človeka „neodborníka“ môže byť jeho komplexné a odborné spracovanie príliš veľkým sústom. To často vedie k rôznym závažným omylom a chybám, ktoré sa vo finále prejavia výrazným zvýšením nákladov pri dovoze tovaru.

Zbytočne drahý omyl

Najlepšie to vysvetlíme na príklade. Ak si objednáte napríklad čínsky porcelán, colné zaťaženie na porcelánové predmety je 4 %. Keď však dorazí na colnicu a má zlý popis, colník naň v domnienke, že ide o keramický riad a nie ozdobný predmet, uvalí 12-percentné clo. Jasná špecifikácia je pre colnicu a v konečnom dôsledku aj pre Vás kľúčová. Preto je nesmierne dôležité zistenie HS kódu a odkomunikovanie toho, aby bol uvedený na všetkých faktúrach. Tovar môžete častokrát predstaviť vo viacerých colných položkách. Zaradenie produktu určuje výšku cla a tak môžete vo finále ušetriť na dovozných nákladoch oproti pôvodnej alternatíve, ktorú ste mali naplánovanú.

Antidumping vytvára nedostupné produkty

Ďalšou zásadnou položkou v prípade colného zaťaženia je antidumpingové clo. Uplatňuje sa na tovary, na ktoré ich vyrubuje EÚ. A vďaka nesmiernemu zvýšeniu nákladov ho dostáva do pozície nepredateľného produktu. V praxi sme to mohli zažiť v roku 2010, kedy bolo uvalené na skrutky, matice a klince. O tri roky neskôr si to odniesli solárne panely a články so zaťažením 11,8 %. V roku 2011 Európska komisia zaťažila antidumpingovým clom čínsku oceľ a oceľové pláty. Antidumping na elektrobicykle dosahuje od júla 2018 takmer 90 %. Bolo tiež uvalené aj na pneumatiky nákladných áut, bicykle a nehrdzavejúcu oceľ.

SOI sprísňuje kontroly

V posledných mesiacoch sa čoraz intenzívnejšie stáva, že Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) veľmi obozretne kontroluje tovar aj vďaka podpore EÚ. Kedysi to robila náhodne a veľmi veľa tovarov prešlo bez problémov. Súvisí to s nedávnou kauzou, kedy sa zistilo, že mnoho tovarov sa preclievalo pod iným HS kódom (kód, ktorý identifikuje tovar a výšku jeho cla), ako sa malo. Na Slovensku sa tak napríklad preclilo niekoľkonásobne viac opaskov, ako je reálne obyvateľov. Je absolútne zrejmé, že tovar sa preclieval účelovo. Dnes už SOI precízne kontroluje bezpečnosť tovaru pre tento trh, aj pravosť a správnosť certifikátov. Zadržať tovar na colnici môže aj byrokracia. Napríklad, keď nie je certifikát preložený do jazyka danej krajiny, neobsahuje bezpečnostné štítky, upozornenia, údaje o dovozcovi a vývozcovi a podobne.

Objekty zaťaženia sa menia

Výška antidumpingu nie je zakotvená v colnom sadzobníku. Môže sa vzťahovať len na určitú krajinu, výrobcu alebo typ produktu alebo na kombináciu týchto prvkov. Antidumping je napríklad uvalený na pneumatiky nákladných áut, ale na pneumatiky lesných strojov nie. Čiže na auto, ktoré chodí do lesa a je považované za lesný stroj, je antidumpingové zaťaženie spolu s clom 4 % a na nákladné autá môže byť antidumping s clom aj 80 %. Je to byt veľmi zradné. Zažili sme, že kontajner pneumatík stál 30 000 amerických dolárov a v tej istej výške bol aj antidumping. Neodporúčame pokúšať sa clo „oklamať“ rôznymi mylnými označeniami.  Hrozí Vám naozaj vysoká pokuta!

Európske firmy lobujú

Napriek tomu, že európske firmy dosiahnu antidumpingom svoje, snažia sa umelo udržiavať čínske ceny vysoké, pretože je pre nich výhodné, že sa tovar dováža s vysokým antidumpingovým clom. Ak by napríklad prešiel pôvodný zámer lobistických skupín, antidumping na elektrobicykle by bol vo výške 179 %. Čiže by sme si po započítaní všetkých colných zaťažení kúpili bicykel pôvodne v hodnote 1 000 amerických dolárov zhruba za 3 200 dolárov (pred zohľadnením prepravných nákladov).

Preto je dobré byť v obraze, aby sa Vám nestalo, že práve v čase dovozu Vášho tovaru, je naň uvalené antidumpingové clo. Výrazné navýšenie nákladov by Vás určite nepotešilo. V prípade, že sa v problematike neorientujete a nesledujete dianie, obráťte sa na nás. Poradíme Vám, akým spôsobom je najvýhodnejšie precliť tovar, aké je naň colné zaťaženie a aké sú alternatívy vyplácania cla.

 

Ako hodnotíte tento príspevok?

Kliknite na hviezdu a hlasujte.

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hlasov 3

Článok ešte nemá hodnotenie