Končí konzum v móde? Čína vám to povie…
15. novembra 2019
Súčasná doba je často označovaná ako rýchla. Dôvod je jednoduchý, v práci či doma, stále máme toho veľa. Je na nás vyvíjaný tlak, aby sme stíhali viac, a aj viac pracovali. Dávno už neplatí, ako v časoch minulých, že pracujeme len sedem a pol hodiny. Vo väčšine odvetví sa pracovný čas posunul. Výnimkou nie je ani móda a donedávna neznámy pojem „fast fashion.“
ČO JE FAST FASHION?
Fast fashion reprezentuje oblečenie ktoré sa z módnej prehliadky presunie veľmi rýchlo priamo do obchodov. Označuje sa často ako odev na jedno použitie. Medzinárodné obchodné reťazce ponúkajú kúsky podľa najnovších módnych trendov nielen dvakrát do roka – kolekcia jeseň/zima a jar/leto, ale dokonca v prípade Zary a H&M až 18-krát. Rýchla móda je rajom pre nákupné maniačky, ktoré síce nemajú veľký rozpočet, ale milujú trendy. Tieto obchody im ponúkajú kópie diel módnych návrhárov za nízku cenu, vyrábané v obrovských množstvách. Viac ako 60% odevov ale tvoria syntetické látky. Tie sa v prírode rozkladajú veľmi dlho. Ľudia, ktorí oblečenie vyrábajú, pracujú často v neprijateľných pracovných podmienkach (tzv. sweatshop). Majú veľmi nízku mzdu na hodinu, na WC môžu ísť len raz za deň, nemôžu si len tak zobrať voľno dokonca ani v prípade choroby a pracujú bez prestávky celé hodiny. Výnimkou nie je ani detská práca. Väčšina manufaktúr je umiestnených v krajinách tretieho sveta ako Bangladéš, Taiwan a Thajsko. Len vďaka týmto neľudským podmienkam môžu značky vyrobiť viac výrobkov za nižšiu cenu a na tie si dať výraznú prirážku k veľkoobchodnej cene.
VZNIK A VÝVOJ FAST FASHION
Prvýkrát sa termín fast fashion objavil v denníku The New York Times, ktorý na začiatku roka 1990 informoval o vstupe odevnej firmy Zara na newyorský trh. Prvý čínsky fast fashion obchod bol otvorený v roku 2002 a patril japonskej značke Uniqlo. Neskôr ju v Číne nasledovali medzinárodné značky ako Zara (v roku 2006), H&M (v roku 2007) či Forever 21. Najväčší rast zaznamenali v roku 2008, kedy sa po celom svete začali otvárať veľké nákupné centrá. V roku 2016 ste ZARU mohli nájsť už vo viac ako 500 čínskych mestách a H&M v 370 mestách. Expanzia týchto medzinárodných reťazcov v roku 2017 v Číne poklesla. Začiatkom roka zatvorila obchodná sieť Uniqlo v Číne 4 pobočky. Nasledovala ju vo februári aj Zara, ktorá zrušila svoju najväčšiu prevádzku. Spoločnosť H&M zas opustila svoj ročný cieľ- zvýšiť maloobchodný predaj z 10 na 15%.
Poďme sa spolu pozrieť na dôvody, prečo k tomu došlo.
Rast domácich čínskych značiek
V posledných rokoch sa začal rozvoj domácich módnych značiek. Tie zmenili predajnú stratégiu, čo ovplyvnilo veľké medzinárodné reťazce. Okrem toho, že ponúkajú kvalitné kúsky sa zamerali viac na imidž značky, dizajn, skúsenosti zákazníkov s ich výrobkami a zaujímavé cenové rozpätie. Svoju marketingovú stratégiu zamerali na čínskych spotrebiteľov, čomu zahraničné obchody nevedeli konkurovať. Podľa správy čínskej odevnej siete Hotwind čínska značka MJ STYLE rozšírila v roku 2016 svoje portfólio o 160 pobočiek, čím prekonala niektoré z väčších značiek. V roku 2017 už značka expandovala viac ako H&M, Uniqlo, Zara a vytvorila 200 nových pobočiek. Rovnako sa darí aj domácim online obchodom zo všetkých spomeniem aspoň Handu, Inman, Hotwind a JNBY. Inšpirujú sa predovšetkým čínskou kultúrou a ponúkajú originálne návrhy.
Obchody WANGHONG
“Wanghong obchody ” predstavujú sieť predajní otvorených celebritami pôsobiacimi najmä na internete. Ide predovšetkým o blogerov, vlogerov a influencerov. Silou Wanghong je silný marketing na viacerých platformách sociálnych sietí, kde propaguje a zároveň združuje svojich fanúšikov. Rozvoj internetu priniesol čínskym spotrebiteľom viac nákupných možností. Jeden čínsky Wanghong, DA YI Zhang, má vo svojom internetovom obchode takmer 8 miliónov sledovateľov. Počas sviatku slobodných (11.11) podporil Zhang svoj internetový obchod živým vysielaním, aby dosiahol priemernú transakciu 258 eur a celkový predaj vo výške 160 miliónov eur. V novembri 2017 zvýšil svoj predaj na TAOBAO o 434%, pričom predajná výkonnosť koncernov Zara, H&M či iných podobných značiek sa zvýšila len o 315%.
Uniformita medzinárodných značiek
Hlavnými spotrebiteľmi rýchlej módy sú práve generácia X a Y. Nástup internetu, sociálnych sietí a eshopov im poskytol viac informácií o móde, jej jedinečnosti a kvalite. Veľké medzinárodné reťazce fungujú systémom hromadných návrhov produktov rovnakých pre celý svet. Tie ale nie sú schopné uspokojiť požiadavky čínskych spotrebiteľov, ktorí volajú po jedinečnosti. Okrem iného záujem o fast fashion v Číne upadá. Podľa prieskumov čínski spotrebitelia nenakupujú v Zare či H&M preto, lebo sa im ich produkty páčia, ale jednoducho sú jedinou možnosťou pri rozpočte, ktorý majú. S oslabením vzťahu medzi značkou a spotrebiteľom súvisí tiež oslabenie lojality k danému reťazcu a následná strata spotrebiteľov.
Znižovanie kvality
Veľké fast fashion reťazce sa zameriavajú na expanziu na úkor kvality. Aby značky udržali rýchlo sa meniace trendy, musia expresne obnovovať svoj sortiment, čím začali zanedbávať kontrolu kvality a výrazne klesli pod úroveň kvality. Od roku 2012 mala spoločnosť H&M len v Číne hlásených 30 produktov pod úrovňou kvality. Uniqlo dostalo pokutu 4 miliónov eur za ponúkanie nekvalitných výrobkov. Z kontrol „čínskej obchodnej inšpekcie“ z roku 2017 vyplýva, že fast fashion obchody vo svojich odevoch prekročili povolené množstvo nebezpečnej látky formaldehyd, ktorý môže spôsobiť alergické reakcie či dokonca rakovinu.
OD FAST FASHION K SLOW FASHION
V súčasnosti ide v Číne i vo svete fast fashion do úzadia a nahrádza ju jej opozitum – slow fashion. Ekologická móda predstavuje revolúciu vo vnímaní módy. Vyznávači slow fashion bojkotujú masovú produkciu, medzinárodné reťazce a sezónne módne kúsky, ktoré môžu o rok vyhodiť do koša. Slow fashion dbá na kvalitu a ohľaduplnosť k životnému prostrediu. „Pomalá“ respektíve trvalo udržateľná móda predstavuje lokálne značky a miestnych dizajnérov, ktorí vlastnoručne šijú kvalitné kúsky oblečenia. Venujú im hodiny svojho času, aby nielen dobre a originálne vyzerali, ale zároveň aj niečo vydržali. To samozrejme o čosi viac stojí. Kvalitné materiály a nadčasové vzory, či strihy vydržia viac ako len jednu sezónu a nikdy nevyjdú z módy.
Bez ohľadu na to, či ste módna maniačka alebo obyčajná žena, náš šatník by mal podľa módnych štylistov obsahovať najmä univerzálne a ľahko kombinovateľné kúsky. Nákupný ošiaľ ale občas chytí každú z nás.
Poďte s nami do Číny pozrieť sa na vlastné oči ako funguje čínsky slow a fast fashion. Presne o tom je naša magická cesta do Číny. Ukážeme vám mekku fast fashion módy v Guangzhou, ale zároveň vás zoberieme aj na miesta, kde si môžete dať ušiť na mieru vaše vysnívané šaty. Okrem toho na vás čaká veľa kultúry a nezabudnuteľných zážitkov.
Autor článku: Daniela Malíková