Obchod s Čínou: 5 najväčších fám

22. júna 2014

1. Všetko čo je z Číny je nekvalitný šmejd.

Toto tvrdenie je jednoznačne najpopulárnejšou fámou zo všetkých. Dám ruku do ohňa, že keď príde debata na obchodovanie z Čínou 9 z 10-tich „Slovákov“ vytiahne tento argument.
Naslovovzatí odborníci pri krčmovom stole totiž dokážu viesť siahodlhé debaty o rozpadnutých teniskách od Číňana.

Ako je to teda?
Použitie úvodzoviek u Slováka je zámerné, pretože  keby   som použil slovo „Švajčiar“ už by to tvrdenie neplatilo. Prečo?  Dôvod je jednoduchý. Národy ako Švajčiari, Nemci, Dáni nemajú také negatívne skúsenosti s lacným čínskym tovarom ako my.  Z prozaického dôvodu. Nekupujú ho. A tak sa u nich nepredáva.  Naopak na Slovensku to boli počas krízy asi jediné prosperujúce obchody, či trhoviská vo Vašom meste.  „Slováka“ totiž vždy zaujímala a bude zaujímať v prvom rade cena. Náš národ totiž nikdy nebol bohatý a preto sa stali životnou filozofiou ľudí zvraty ako dostať zadarmo, kúpiť lacno, ušetriť. A ten Číňan ako šikovný obchodník  jednoducho len využil to, že čarovné slovíčko „lacno!“ , ktoré sa naučil skôr ako „Dobrý deň“  bude na toho Slováka platiť.

Pozrime si ale druhú stranu mince – Top kvalita.
Myslíte si, že Oblek Hugo Boss šijú v Taliansku, Apple Iphone vyrábajú v Silicon Valley, USA či
Autorádio Sony v Japonsku?
Ste presvedčení, že Váš LCD televízor Orava vyrobili slovenské ruky v  Nižnej na Orave?
Tak to ste na veľkom omyle.
90% výrobkov s ktorými denne prichádzate do kontaktu boli aspoň s časti vyrobené v Číne, Indii, či Tchaj-wane.  To, že je na  nejakom prístroji napísané „Made in EU“, neznamená, že všetko, čo je vnútri je vyrobené v EU.
Krásnym príkladom je spoločnosť  UMC Slovakia pri Novom Meste nad Váhom, ktorá sa zaoberá „výrobou“  LCD televízorov.  Slovenská vláda poskytla  v r. 2004 spoločnosti dotáciu vo výške 842 479 000 Sk na rozbehnutie  výrobu CD a DVD nosičov.  Táto činnosť bola ale asi nerentabilná a  tak sa spoločnosť rozhodla zmeniť svoju orientáciu na spomínanú „výrobu“ LCD televízorov. Tá spočíva asi v tom, že všetky súčiastky do posledného šróbika sú dovezené z Číny a v Novom Meste nad Váhom sa jednoducho poskladajú.
Je teda správne tvrdiť, že je to „Made in Slovakia“ ? Po právnej stránke určite,  a to je dôvod prečo to tak funguje  skoro všade.
Ešte stále je pre Vás „Made in Germany“ záruka kvality?

My sme na základe skúseností zvolili iný rebríček hodnotenia  kvality dodávateľov  a tovarov. Každý výrobca , s ktorým obchodujeme má Systém manažérstva kvality ISO 9001,
potvrdených odoberateľov z viacerých štátov sveta,  referencie, ako je aj osobne skontrolovaný našim zamestnancom v Číne. (pokiaľ  sa nachádza v regióne Guandong)
Podrobne skúmame certifikácie, ocenenia, či potrebu homologizáciu daného produktu pre   použitie v EU.  Naši klienti si majú možnosť skontrolovať kvalitu a podrobiť testom požadovaný tovar na vzorkách. V prípade, že vzorku nie je možné doviesť, zabezpečíme dopravu, ubytovanie a stretnutie priamo z výrobcom vo fabrike.

2.Obchod z Čínou je výhodný len pri veľkých množstvách.

Toto tvrdenie bola pravda pár rokov dozadu. Čínsky výrobcovia si doslova diktovali  minimálne povinné množstvá odberu. Tieto boli pre náš trh nereálne a preto aj Číňania malé trhy ako  Slovensko ignorovali. Kríza v roku 2008-2009 potvrdila aký vrtkavý môže byť americký spotrebný trh a preto boli čínske spoločnosti nútené hľadať menšie, ale stabilnejšie trhy a spustili zo svojich nárokov na množstvá.  Osobne sa mi stalo, že pri jednaní s riaditeľom najväčšej čínskej spoločnosti na výrobu potrubných systémov, ho moja požiadavka ohľadne množstva  doslova rozosmiala. Nechcel však riskovať stratu potenciálneho trhu a súhlasil so spoluprácou.

3.Proces nájdenia dodávateľa, overenie, získania vzoriek, objednania tovaru, dovoz, preclenie,  dodanie tovaru je príliš zdĺhavý a komplikovaný.

Naši klienti dostávajú službu na kľúč – čo znamená dovoz tovaru až pred dvere vo vopred určenom čase bez akýchkoľvek starostí.  Ak viete presne čo hľadáte, požadovanú vzorku môžete dostať už do siedmich dní.

4.Číňania sú nepozorní a veľa krát dodajú úplne iný tovar, alebo tovar, ktorý nespĺňa očakávania.

Toto je fakt, ktorý je čiastočne pravdivý. Stane sa, že výrobca pošle iný tovar ako bol požadovaný. Väčšinou sa na chybu príde až pri vyberaní z kontajnera a veľmi ťažko sa tovar vracia späť. Nieje to ale spôsobené  dodávateľom úmyselne. Stále treba mať na mysli fakt, že objem našej dodávky je v porovnaní z ich denným štandardom zanedbateľný. Preto dochádza ku odsúvaniu dôležitosti na druhú, či tretiu koľaj.  To čo je pre nás životne dôležitá dodávka, je pre nich „niečím, čo zostalo v rohu po tej zásielke do USA“.  Toto je dôvod prečo každú zásielku, či osobne alebo telefonicky kontroluje náš  lokálny zamestnanec a zabezpečuje rýchly a bezchybný export z Číny.

V otázke tovaru, ktorý nespĺňa očakávania je to bohužiaľ vo väčšine  klient, čo zaviní celú situáciu.
Nedostatočnou špecifikáciu požiadaviek dochádza k nedorozumeniam a občas aj fatálnym chybám.  Treba mať totiž stále  pamäti, že obchodujeme z továrňou celého sveta. Náš dodávateľ včera komunikoval z Arabom a tesne pred nami s Afričanom. Veci ktoré sú u nás absolútne bežné  v iných krajinách neexistujú. A naopak.  Zaujímavým príkladom je príhoda jedného nášho klienta.  Chcel objednať väčšie množstvo tričiek na jednu spoločenskú akciu. Aby sme sa vyhli  komplikovaným špecifikáciám materiálu, potlače, tvaru, odporučili sme mu, nech pošle existujúcu vzorku dodávateľovi s jediným odkazom – vyrobiť presnú kópiu.
Klient ale zabudol zmieniť jednu zanedbateľnú maličkosť – že tá diera od cigarety z poslednej várky tam byť nemá.
Tak nosilo 300 ľudí na akcii tričká a čudovali sa, prečo majú všetci dieru na pupku.

5.Doprava a celý proces ako taký je veľmi zdĺhavý.

Toto tvrdenie je absolútne mylné. V prípade že použijeme leteckú dopravu, stane že tovar je tu už do dvoch dní. V prípade lodnej  prepravy je to do 30-40 dní. Je možná aj ďalšia alternatíva kombinovaná letecká a lodná doprava, kedy sa čas ešte skráti.  Dôležitým faktorom v tejto problematike je Colný úrad Slovenskej republiky. Neexistuje totiž žiaden zákon, ktorý by prinútil colníkov precliť tovar za určité časové obdobie a preto sa stáva, že zásielka pobudne pár dní navyše práve tu. V tomto prípade nepomáha nič iné, len dobré vzájomné vzťahy a veci sa dajú značne urýchliť.

Ako hodnotíte tento príspevok?

Kliknite na hviezdu a hlasujte.

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hlasov 1

Článok ešte nemá hodnotenie

Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!
Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!