Číňania nakupujú čoraz viac zahraničných produktov. Oslavy Nového roka sú vrcholom konzumu

5. februára 2019

Čínskym Novým rokom začína v Číne Spring Festival alebo sviatok jari. Padne vždy na iný deň v roku, zvyčajne koncom januára alebo začiatkom februára podľa Mesiaca a nesie sa v znamení jedného z 12 zvierat čínskeho zverokruhu. 5. februára 2019 sa vlády ujme prasa. Pre mnohých miestnych je to jediné obdobie v roku, kedy navštevujú svojich blízkych. Celá krajina tak zažíva obrovský presun ľudí. Podľa najnovších štatistík si domáci sviatočné obdobie patrične užívajú a obchodné reťazce zažívajú najväčšie tržby v roku.

Číňania si postupne vytvárajú návyk na dovozové a kvalitné produkty ako sú homáre z Bostonu, francúzske víno, čerešne a losos z Čile, elektronika a samozrejme rôzne dekorácie v červenej farbe. Miera spotreby počas sviatkov je hlavným ukazovateľom útrat domácich v oblasti retailu na celý nadchádzajúci rok. Stredná trieda populácie stále rastie, čo má vplyv aj na dopyt po kvalitnejších produktoch a službách počas týždňového festivalu. Nie je neobvyklé minúť na sviatočné nákupy pol mesačnej výplaty, aby stôl praskal pod náporom vyberaných pochúťok a domácnosť bola patrične vyzdobená. Čínska vláda nárast spotreby a import produktov podporuje.

Už nerozhoduje cena
Známy americký obchodný reťazec prezradil, že tento rok pred sviatkami doviezli o 40 % viac zahraničných produktov v porovnaní s minulým rokom, a to najmä víno, ovocie a nápoje. Supermarket tak ponúka vína od viac ako 120 výrobcov z 11 krajín a regiónov sveta, aby uspokojil chute miestnych. Darčekové balenia ovocia sa tiež rýchlo strácajú z pultov. Stránka patriaca Alibabe prezradila, že Číňania nakúpili 1,98 miliónov austrálskych steakov, 105 000 kg čilských čerešní a 90 000 kg morských plodov z Ekvádora počas 5 dní v januári. Poukazuje to na skutočnosť, že domáci uprednostňujú kvalitu, čerstvosť a nutričnú hodnotu pred cenou.

Cestovať a nakupovať
10 % sviatočných výdavkov tvoria útraty mladých narodených po roku 1990 s medziročným nárastom 37 %. Títo nakupujú najmä technológie, smartfóny, inteligentné robotické vysávače, inteligentné televízory so širokouhlou obrazovkou, kávovary a iné spotrebiče do domácnosti. Rastúca stredná vrstva a mladá generácia javí tiež zvýšený záujem o cestovanie počas sviatkov. Búrajú tak tradičný koncept trávenia sviatkov v kruhu rodiny. Dopyt po dovolenke sa pred sviatkami zdvojnásobil. Obľúbené destinácie sú Thajsko, Japonsko, Indonézia a Singapur. Odhaduje sa, že domáci absolvujú zhruba 400 miliónov dovoleniek počas tohtoročných sviatkov oproti 386 miliónom z minulého roka. Medzi tovar, ktorý sa teší zvýšenému záujmu v predsviatočnom období, patrí aj francúzska kozmetika a holandské ruže.

Predaj počas sviatkov porastie
Číňania si tieto kvalitné produkty môžu dovoliť aj vďaka rastu miezd. Odborníci predpokladajú nárast výdavkov počas sviatkov o 9 %, čím dosiahnu hranicu 1 trilión yuanov. V minulom roku dosiahla oblasť retailu a cateringu predaje vo výške 926 bilióna yuanov počas Spring Festivalu. Výrazné tržby zaznamenali predovšetkým čínske internetové obchody.

Zahraničný obchod tvorí v súčasnosti takmer tretinu HDP Číny. Výrazný vzostup predaja má pozitívny vplyv na čínske hospodárstvo a je v súlade so zámerom čínskych politikov, ktorí sa snažia zvýšiť spotrebu, aby sa stali menej závislými od zahraničného obchodu uprostred stúpajúceho globálneho protekcionizmu.

Aj biznis sviatkuje
V tomto období by ste sa snažili riešiť biznis márne. „Je to strata času, nakoľko nič nevybavíte. Ideálne je nakontaktovať čínsku továreň, s ktorou chcete podnikať aspoň 3 – 2 týždne pred začiatkom Čínskeho Nového roka a zistiť, v ktorom dátume bude prevádzka zatvorená. Následne, hneď v deň začatia prevádzky, prípadne pár dní predtým, je nutné zaslať e-mail a po pár dňoch od obnovenia výroby sa odporúčame pripomenúť, nakoľko továrni sa medzičasom nahromadili tisíce e-mailov a pravdepodobne ste sa medzi nimi niekde stratili,“ radí odborníčka na obchodovanie s Čínou, Michaela Královičová zo spoločnosti Invelt.

Ak by ste chceli v tomto čase absolvovať výlet do Číny, rovnako to nie je úplne ideálny timing. „Ubytovacie zariadenia, reštaurácie, vlaky a lety či autobusy sú beznádejne vypredané na niekoľko týždňov až mesiacov dopredu a ak sa aj nájdu voľné miesta, cena je v zásade o polovicu vyššia ako normálne. Dostalo by sa vám iba najhoršieho servisu a cestu do Číny by ste si vôbec neužili,“ varuje Michaela.

Ako hodnotíte tento príspevok?

Kliknite na hviezdu a hlasujte.

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hlasov 2

Článok ešte nemá hodnotenie

Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!
Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!