Dior či Chanel sú pre fashion maniačky pojmom. Každá z nich by raz chcela vlastniť nejaký kúsok z týchto ikonických značiek. Problémom ale je, že nie sú vôbec lacné. Je prirodzené, že za kvalitu si musí človek zaplatiť. V prípade týchto francúzskych módnych domov však vyššiu časť sumy platíte najmä za značku. V roku 2018 sa podľa McKinsey & Co. v Číne predala tretina z celkovej svetovej produkcie luxusného tovaru. Čínsky módny priemysel tento rok vyzýva západný svet na sústredenie sa na kvalitu a dizajn, nie iba na cenu! Toto rozhodnutie môže výrazne ovplyvniť medzinárodné luxusné módne domy.

Zdroj: Shutterstock

Zatiaľ čo v minulosti sa Číňania chceli podobať západnému svetu, a tak kupovali známe luxusné značky, dnes sa ale ich správanie mení. Potvrdzuje to aj  tohtoročný prieskum  agentúry Consumer Research Group, podľa ktorého 45% čínskych spotrebiteľov vo veku 20 až 30 rokov plánuje kupovať viac čínskych značiek. Zásluhu na tom má okrem iného aj čínsky prezident Xi Jinping a jeho politika podporujúca národnú hrdosť. 

Čínski dizajnéri

Súčasní mladí bohatí Číňania sa zaujímajú o domáce módne značky, lebo sú autentické a majú za sebou príbeh. Pozerajú sa skôr na dizajn a kvalitu, nie cenu. Lacné napodobeniny, ktorými bola Čína dlhé roky známa, sú u domácich dizajnérov pasé. Mladé talenty tvoria vlastné unikátne dizajny, dostupné aj pre bežných smrteľníkov. Vzdelanie získali títo módni návrhári na prestížnych školách ako ako London College of Fashion alebo Central Saint Martins. Okrem domáceho trhu ich vďaka sociálnym sieťam (napríklad Instagramu, Wechat či „čínskemu Facebooku“ Weibo), predajným kanálom Alibaba, Taobao a  fashion influencerom spoznáva celý svet. Medzinárodná expanzia čínskych značiek bude naberať novú dynamiku. Alibaba oznámila túto jeseň plány na rozšírenie svojho partnerstva s New York Fashion Week na podporu špičkových čínskych fashion dizajnérov. Tento rok na Milánskom týždni módy predstavilo svoju prácu sedem čínskych módnych návrhárov. Ich prácu obdivovala globálna módna komunita.

ZNÁMI ČINSKI DIZAJNÉRI

  1. GUO PEI

V Číne je považovaná za top dizajnérku. Jej modely nosia pri špeciálnych príležitostiach všetky čínske celebrity. V roku 2015 navrhla ikonické žlté šaty na podujatie Met Gala pre Rihannu. Jej kolekcia bola predstavená v roku 2016 na Fashion Weeku v Paríži. Modely Guo Pei charakterizujú jarné kvety, tradičné čínske vplyvy ako zlaté strapce, zložito vyšívané nite a kvalitné materiály. Zhotovenie jedného exkluzívneho modelu jej trvá desiatky až sto dní.

  • XIMON LEE

Ximom Lee je v módnom svete známy ako majster avantgardy. Navrhol kolekciu pre známy módny reťazec H&M. Jeho modely sa vyznačujú bezpohlavnosťou, ktorú vyjadrujú výrazné siluety, netradičné kombinácie materiálov. Používa jeansovinu, PVC a luxusné zdobenie. Jeho modely robia nositeľnými najmä neutrálne farby ako sivá, čierna a námornícka, vrstvenie. Ximona Leeho inšpiruje rôznorodosť kultúr.

  • LU KUN

Lu Kun je nazývaný čínskym Galianom. Jeho návrhy sú zamerané na moderný štýl kombinujúci tradičné prvky. Má rád farebné oblečenie, ktoré provokuje a je odvážne.

TOP ČÍNSKE MÓDNE ZNAČKY

Obchod známej čínskej značky Shanghai Tang
Zdroj: Shutterstock

Špecifikom viacerých domácich značiek je, že niektoré nemajú vôbec ambície preraziť na západnom trhu, lebo v Číne majú dostatok príležitostí. Hoci pre mnohých Európanov sú čínske módne značky neznáme, vo svetovom fashion biznise sú  už pojmom. Tie najznámejšie z nich sú:

SHANGHAI TANG

Shanghai Tang je prvá globálna luxusná čínska značka. Bola založená v roku 1994 v Šanghaji. Za jej úspechom stojí jemná elegancia, najvyššia kvalita materiálov, ako aj miešanie štýlov západnej kultúry s tou čínskou. Majú silnú čínsku zákaznícku základňu. Ich výhodou voči ostatným je, že prijímajú spätnú väzbu od zákazníkov, na základe ktorej reagujú na zmeny v dizajnoch. Svoje obchody majú v Šanghaji a Honkongu a tento rok otvorili butik v New Yorku.

XANDER ZHOU

Prvý pánsky čínsky módny dizajnér, ktorý sa objavil na Londýnskom fashion weeku. Svoju značku založil v roku 2007. Jeho butiky nájdete okrem Ázie aj v New Yorku a Londýne. Vo svojich návrhoch sa inšpiruje mladými subkultúrami, ktoré kombinujú jednoduchú eleganciu a street style. 

LI-NING

Li-Ning je čínsky líder v oblasti športového oblečenia a obuvi. Značku založil v roku 1990 čínsky majster gymnastiky Li-Ning s cieľom poskytnúť domácim športovcom národnú značku na olympijské hry. Ich dizajn nadväzuje na politiku hrdosti čínskeho prezidenta. Takmer niet Číňana, ktorý nepozná ich model „spomienky na rouge“, vďaka ktorému vyvážajú svoju kultúru aj na západ a obohacujú ju.

SÚČASNÉ ČÍNSKE MÓDNE TRENDY

K tradičným Mekkám módy – Parížu, New Yorku a Milánu pribudlo jedno čínske mesto – Šanghaj. Čínske módne trendy ovplyvňujú medzinárodné módne domy, ktoré z nich čerpajú inšpiráciu. Stačí sa pozrieť na najnovšie trendy na fashion weekoch a bude Vám hneď jasné „odkiaľ vietor fúka.“ Poďte sa s nami pozrieť na najhorúcejšie módne trendy pochádzajúce z Číny.

  1. Oversize blejzre a mikiny– sako ako od staršieho brata s dlhými rukávmi a širokým strihom, ktoré je vhodné pre každú postavu. Tomuto trendu už podľahla napríklad Gigi Hadid.
  2. Pyžamá ako celodenný odev – tohto trendu sa hneď chytili medzinárodné módne domy
  3. CHEONGSAMS – tradičné čínske hodvábne šaty s prepracovaniu výšivkou v kombinácii obyčajnými doplnkami ako čierne opätky a hrubý opasok. Už ich nosí Jessica Chastain aj Alexa Chung.
  4. Androgýnna móda – obleky a pánske modely pre ženy a naopak ružové šaty a kvetinové košele pre mužov
  5. Veľké, farebné a odvážne doplnky
CHEONGSAMS známe aj ako Qipao sú tradičné čínske dámske šaty, ktoré z módy v Číne nikdy neodídu

Podľa viacerých odhadov výskumných agentúr v najbližšom období zosadí Čína z trónu USA, teda aspoň v oblasti nákupu luxusného tovaru. Uvedomujú si to aj zvučné módne domy, ktoré sa začali orientovať aj na čínsky trh. Burberry, Hugo Boss, Céline či Estée Lauder už nájdete na čínskej e-commerce platforme Tmall v časti luxusný pavilón.

Už čoskoro budete mať možnosť zoznámiť sa s čínskym módnym priemyslom priamo v Číne! Pripravujeme totiž pre vás exkluzívnu cestu do Číny zameranú na módu, relax a spoznávanie sa.

Autor článku: Daniela Malíková

Odpovedať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Chcem viac informácii,
kontaktujte ma

Kontaktný formulár

Meno a Priezisko (povinné)

Váš email (povinné)

Predmet

Odhadovaný plánovaný vklad do biznisu

Vaša správa

Súhlasim so spracovaním osobných údajov a so zasielaním newslettera.