Duševné vlastníctvo v Číne: krajina fejkov alebo Západ kopíruje Čínu?

20. januára 2025

Čína – krajina, kde sa tradícia snúbi s modernými technológiami, kde obrovský trh ponúka nespočetné príležitosti, no zároveň je známa aj svojou povesťou „továrne na kópie“. Či už ide o módu, stoličky, elektroniku alebo autá, kopírovanie a falšovanie je fenomén, ktorý v Číne pretrváva desaťročia. No pozor – zatiaľ čo Čína dlhé roky kopírovala svet, dnes si začína chrániť vlastné nápady. Prečo tento obrat?

Kopírovanie ako súčasť čínskej kultúry?

Ak ste si mysleli, že kopírovanie v Číne je len fenomén posledných desaťročí, mýlite sa. V tradičnej čínskej kultúre sa napodobňovanie považovalo za prejav rešpektu k originálu. V umení, kaligrafii či architektúre sa učeníci zdokonaľovali tak, že kopírovali majstrovské diela. Tento prístup sa postupne preniesol aj do priemyslu – ak niečo fungovalo na Západe, bolo lepšie to jednoducho napodobniť, než vytvárať od nuly.

Niektoré prípady sú doslova ikonické:

Qiaodan vs. Jordan – Známa športová značka, ktorá využila fonetickú podobnosť so značkou Nike Air Jordan. Jej logo síce pripomína ikonického „Jumpmana“, no silueta je mierne odlišná. Napriek tomu dlhé roky ťažila z podobnosti so slávnym menom Michaela Jordana.

Adidas alebo Addas? – Na čínskom trhu bežne narazíte na športovú obuv, ktorá má namiesto troch pruhov len dva. Alebo topánky, ktoré na jednej strane vyzerajú ako Adidas, no na päte majú logo Nike – len s dvojitou fajkou. Zľudovelý výrok: „Čím viac prúžkov, tým viac Adidas“ tu platí na 100%.:)

Mercedes s upravenou hviezdou – V Číne môžete natrafiť na autá, ktoré na prvý pohľad pripomínajú luxusné európske značky, no logo je upravené len tak mierne, aby právne nešlo o priame porušenie ochrany.

Slávne európske dizajnérske stoličky – Kreslá od Charlesa a Ray Eamesa, dizajnové kúsky od Arne Jacobsena či Miesa van der Roheho – v Číne si môžete kúpiť takmer dokonalé repliky za zlomok ceny.

Fake Calvin Klein

Fake Burberry

Fake Louis Vuitton

Napodobnenina Bentley

Karta sa obracia a Čína začín a chrániť vlastné nápady

Ešte pred pár rokmi bola Čína známa tým, že tolerovala kopírovanie zahraničných značiek. Dnes sa situácia začína obracať – Čína už nechce byť len krajinou napodobenín, ale svetovým lídrom v inováciách.

Zmeny sú viditeľné aj na Canton Fair, najväčšom obchodnom veľtrhu v Číne. Ak si dnes skúsite odfotiť nejaký produkt, môže vás ihneď zastaviť zamestnanec stánku a žiadať vás o vymazanie fotky. V niektorých prípadoch je na výrobkoch dokonca nálepka „No Photos“.

Prečo táto zmena?

Čínske technologické firmy ako Huawei, Xiaomi a DJI sa stali lídrami vo svojich odvetviach a uvedomili si, že ak nechcú, aby ich inovácie niekto kopíroval, musia si ich chrániť.

Vláda sprísnila zákony o duševnom vlastníctve. Súdy teraz rýchlejšie riešia spory o ochranné známky a patenty.

Čínske firmy sa boja, že ich začne kopírovať Západ. Kým v minulosti sa kopírovalo hlavne zo Západu, dnes sa svet učí od Číny, najmä v oblasti technológií a e-commerce.

Koniec kopírovaniu alebo len nový začiatok?

Máme teda očakávať, že sa v Číne prestanú vyrábať napodobeniny? Pravdepodobne nie. Kopírovanie sa presúva do sofistikovanejších foriem. Luxusné kabelky, športové oblečenie, elektronika či autá – to všetko sa stále falšuje, ale dnes už na vyšše

j úrovni. Niektoré falzifikáty sú tak dokonalé, že ich od originálu nerozoznáte.

Čo nás čaká v ďalšej časti?

V ďalšej časti sa pozrieme na napodobeniny elektroniky či kabeliek a luxusného oblečenia. Ako vyzerajú „prémiové repliky“ designerských značek? A kde sa dajú kúpiť najlepšie fejky?

Je Čína stále krajinou napodobenín, alebo už sama udáva trendy? Vyrazte s nami na obchodnú či zážitkovú cestu a zistite, ako Čína skutočne funguje.

Ako hodnotíte tento príspevok?

Kliknite na hviezdu a hlasujte.

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hlasov 1

Článok ešte nemá hodnotenie

Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!
Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!