Inšpekcia pred odoslaním tovaru z Číny vám zachráni krk
17. januára 2020
Viacerí z vás určite poznajú známe čínske portály Aliexpress a mnohí ich aj aktívne využívajú. Tovar z Číny si objednáte za pár eur a do asi 6 týždňov ho máte doma. Preto si ľudia často myslia, že objednať hocijaký tovar z Číny, napríklad stroj alebo obyčajné obálky, tentokrát už z portálu Alibaba, pod ktorú patrí aj už spomínaný Aliexpress, nie je vôbec náročné. Realita je ale taká, že náročné to môže byť aj pre profesionála.
Prázdne ruky namiesto tovaru
Príbehy o tom, ako zaplatíte tovar za 50 000 eur a domov Vám prídu len kamene, počúvame pomerne často. Rovnako ako skúsenosti tých, čo doviezli bager na vlastnú päsť a na colnici im ho zastavili lebo nemal certifikáciu pre EÚ. Ak sa nechcete pridať do tejto čiernej kroniky, nechajte si poradiť. Jedným z hlavným kritérií ako môžete predísť viacerým problémom je inšpekcia tovaru. Práve s ňou Vám pomôžu naši inšpektori, ktorých máme priamo v Číne. Naše skúsenosti dokazujú, že viacerým klientom už vďaka kontrole zachránili nielen financie, ale v konečnom dôsledku aj dobrú povesť, lebo im dopomohli k dodaniu bezchybných produktov.
Ako sa vyhnúť problémom?
Vrásky na čele sa Vám začínajú pri dovoze z Číny robiť často už na začiatku a to pri výbere výrobcu. Je dôležité mať ho overeného. Aby ste určite vedeli či ide o reálnu nie fiktívnu spoločnosť, ako aj to, či má certifikácie pre Európsku úniu. V prípade, že ste mali šťastie a firma existuje a dokonca dodáva aj do EÚ, ešte ste nevyhrali. Číňania sú totiž majstri v klamaní. Všetko je vždy možné, všetko stále majú a samozrejme zakaždým sľubujú, že tovar bude pripravený načas. Naša prax nám ale ukazuje, že väčšinou veci takmer nikdy nejdú takto ľahko. Práve preto je potrebná dôkladná kontrola tovaru ešte priamo v čínskej fabrike.
Obálky ako nočná mora
Od októbra sa venujeme prípadu dovozu farebných perleťových obálok. Výrobcu sme overili, vzorky sa klientovi páčili. Za tovar bola zaplatená 30 %-ná záloha. Pri dovoze sa totiž väčšinou stretávame s tým, že prvá časť zálohy (obvykle 30 %) sa platí pred tým ako sa tovar začne vyrábať a 2. čiastka tesne pred nalodením tovaru. Najprv to vyzeralo ako štandardný bezproblémový dovoz. Problémy sa ukázali o čosi neskôr. Celá zásielka mala byť podľa výrobcu hotová za 15-20 dní. Teda približne koncom novembra. Počas tohto obdobia sme s čínskou stranou intenzívne komunikovali a nič nenasvedčovalo tomu, že termín nestihnú. To, že realita je iná, sme zistili od našich inšpektorov. Inšpekcia tovaru priamo v Číne je dôležitým nástrojom kontroly. Občas sa totiž stane, že Vám Číňania pošlú vzorky, ste spokojní, ale tovar už nie je takej istej kvality. Presne preto, je kontrola tovaru pred nalodením taká významná. V prípade, že sa ukážu nejaké nedostatky, ešte stále je čas ich opraviť. Pre klienta sme objednali našich inšpektorov, ktorí dostali dlhý zoznam toho, čo presne majú pri obálkach kontrolovať. Skúsim spomenúť aspoň niektoré kontrolované kritéria ako farba a lesk obálok, gramáž, zalepovanie a následné odlepovanie obálok, dĺžka jednotlivých veľkostí či kontrola zvarov obálok.
Kontrola a jej priebeh
Samotná kontrola vyzerá takto: My kontaktujeme inšpektora so zoznamom požiadaviek, ktoré treba na mieste skontrolovať. Okrem fotiek mu často posielame aj vzorky produktu, aby tovar vedel porovnať s originálom. Kontrolór sa dohodne s výrobcom na termíne kontroly, pričom si sám náhodne vyberá vzorky. V prípade obálok sa nám kontrola prehodila 3-krát, lebo hoci nám výrobca deklaroval, že je tovar hotový, inšpektorovi povedal, že kontrola zatiaľ nebude, lebo nestíha. Nakoniec k nej došlo presne na Vianoce 24. decembra. Na druhý deň po kontrole dostávame vždy správu o výsledkoch kontroly od nášho človeka. Väčšinou má tento dokument okolo 25 strán.
Obálky boli opäť výnimkou a report dosahoval rekordných 62 strán. Tieto závery posielame klientovi. Jeho úlohou je v prípade nezrovnalostí rozhodnúť, či tovar spĺňa jeho požiadavky. Keďže pri obálkach vyzeral výsledok kontroly nie veľmi dobre pre farby tovaru, rozhodli sme sa klientovi poslať opätovne náhodne vybrané vzorky.
Treba si uvedomiť, že hoci kontrola pomáha zachrániť Vaše peniaze najmä v prípade, že tovar nie je taký aký ste si objednali, na druhej strane môže dodanie tovaru aj predĺžiť. Presne tento prípad nastal aj pri obálkach. Kontrola prebehla medzi sviatkami, neskôr sa vzorky opätovne posielali klientovi. Ten tovar nakoniec schválil, ale vyhrané sme ešte stále nemali. Po našich sviatkoch totiž prichádza na rad čínsky nový rok trvajúci presne 3 týždne, kedy v krajine nič nevybavíte, lebo všetci majú voľno. Museli sme teda veľmi rýchlo poslať 2. platbu v podobe 70% ceny tovaru a urýchliť lodenie, tak aby sa obálky na loď dostali ešte pred sviatkami.
Plány vs realita
Ako to teda vyzerá, keď sa rozhodnete pre dovoz tovaru z Číny?
Tovar si objednáte 7. novembra. Čas výroby má byť 15 až 20 dní (ale keďže poznáte Číňanov počítate radšej s dlhšou variantou), predĺžiť sa môže o jeden deň kontroly. Zásielka by teda mala byť v ideálnom prípade hotová okolo 7. decembra, nalodená 10. decembra a u Vás začiatkom januára. A ako vyzerá realita?
Výrobca Vám 7. decembra napíše, že potrebuje ešte pár dní. Plánovaná kontrola sa teda prekladá z 10. na 12. decembra. Potom sa kvôli nestíhaniu výrobcu presunie ešte trikrát a dôjde k nej až 24.decembra. Okrem nedostatkov náš inšpektor zistí, že výrobca má hotových len 80% objednávky. Dohodnete sa teda s ním na riešení. Výsledkom sú obálky, ktoré sa k Vám dostanú v lepšom prípade v polovici februára a v horšom až začiatkom marca, pričom vy musíte mať pre tovar nachystaný sklad, ktorý platíte naprázdno. Vďaka kontrole ste teda dostali tovar, ktorý je v poriadku a spĺňa všetky Vaše požiadavky ale nebolo to bez úskalia. Ak by ste si svoj dovoz z Číny robili vo vlastnej réžii, mohlo by sa stať, že by ste tovar buď vôbec nedostali alebo by ste ho dostali v stave, keď by mal viacero chýb.
Autor článku: Daniela Malíková