Nakopnite vašu firmu v druhej vlne: príležitosti pre e-shopy

18. novembra 2020

Doručovanie z e-shopov počas pandémie

Pandémia je opäť v plnom prúde. Sú firmy po prvej vlne lepšie pripravené zvládnuť druhú? Preštudovali sme pre vás tri zaujímavé prieskumy, ktoré vám môžu naznačiť, aké opatrenia majú zmysel, aby z toho vyšlo vaše podnikanie čo najlepšie. V druhej časti sa pozrieme bližšie na e-shopy, ktoré v prvej vlne zažili nezvyčajný boom – nie však všetky. Čítajte o faktoroch, ktoré boli rozhodujúce a pozrite sa, kde je ešte ďalší potenciál.

Ako si prilepšili e-shopy?

Kým kamenné prevádzky boli v čase prvej vlny zatvorené, online obchody fungovali prakticky bez obmedzení. Zvýšenie tržieb však koronakríza nepriniesla všetkým – mnohé z nich bojovali s logistickými problémami, či výpadkom dodávok. Napriek tomu, štyri z desiatich online obchodov na Slovensku pribrali do svojho portfólia nové produkty, hovoria výsledky prieskumu spoločností  KPMG a ui42, ktorý uskutočnili v máji 2020.

Hoci sa počas prvej vlny veľká časť spotrebiteľských nákupov preniesla do online prostredia, iba štyri z desiatich e-shopov u nás zaznamenalo zvýšenie tržieb. Prieskum tiež ukázal, že zhruba pätine respondentov sa tržby počas koronakrízy nezmenili, a  37 % slovenských online obchodov tržby poklesli.

Ako uviedla Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku zodpovedná za sektor maloobchodu: „Z krízy vychádzajú víťazne tí, ktorí sa vedia najefektívnejšie prispôsobiť zmene správania spotrebiteľov. Jednou z ciest sú investície do nových produktov, zákazníckej skúsenosti, marketingu, prípadne akvizícií, ktoré posilnia produktové portfólio firmy tak, že dokážu naplniť očakávania a dopyt spotrebiteľov“
 

To, že väčšina slovenských e-shopov je na správnej ceste, potvrdzuje zistenie, že dve tretiny z nich nezmenili alebo zvýšili svoje investície do ďalšieho rozvoja svojho online podnikania. Taktiež viac ako tretina slovenských e-commerce firiem v reakcii na súčasnú situáciu zaradila do svojho portfólia nové produkty alebo služby.

„Z krízy vychádzajú víťazne tí, ktorí sa vedia najefektívnejšie prispôsobiť zmene správania spotrebiteľov. Jednou z ciest sú investície do nových produktov, zákazníckej skúsenosti, marketingu, prípadne akvizícií, ktoré posilnia produktové portfólio firmy tak, že dokážu naplniť očakávania a dopyt spotrebiteľov“

Ďalší potenciál pre e-shopy

Prieskum, realizovaný agentúrou IPSOS koncom marca 2020, potvrduuje dobré vyhliadky e-commerce. Až 39% opýtaných uvádza, že v porovnaní s minulosťou nakupuje v e-shope častejšie. Dôležitá je pritom možnosť dovozu tovaru až domov, pričom až 76% respondentov očakáva, aby bol zadarmo. 

Graf online nákupov

Zaujímavé výsledky poskytuje časť prieskumu, ktorá sa venuje aktuálnemu podielu a potenciálu rastu online nákupov podľa jednotlivých kategórií v prípade pretrvávajúcich obmedzení. Najväčší možný rast sa objavuje pri trvanlivých potravinách, ktoré v súčasnosti nakupuje on-line iba 9 % ľudí, no v prípade pretrvávajúcich obmedzení zvažuje ich nákup cez internet ďalšia takmer polovica (47 %) všetkých opýtaných. Ďalší významný potenciál rastu sa ukazuje najmä v kategórii liekov, (28+37%) nápojov (7+33%) a drogérie (37+32%). 

Graf potenciálu online nákupov

Nový trend: predplatné

Medzi oblasti s najvyššími nárastami online predajov už v prvej vlne pandémie patrili tovary a služby na základe predplatného. Napríklad v USA rástli jednak čisto digitálne služby ako streamingové služby pre hudobný či videoobsah (+90%) , či výdavky na online vzdelávanie (+60%), ale najviac zo všetkého rástli online predplatné služby na spotrebný tovar (v marci – máji 2020 vo výške až +145%).

To, že model predplatného sa môže uplatniť aj v oblastiach, kde by sme to bežne nečakali, dokazuje príklad spoločnosti BMW. V rámci najnovšej aktualizácie systému iDrive, ktorý umožňuje prístup k  riadiacim, informačným a zábavným funkciám vozidla, bude umožnená aj aktivácia niektorých funkcií prostredníctvom predplatného. Ako príklad uvádza BMW aj také funkcie, ako vyhrievanie sedadiel, adaptívny podvozok či špeciálny zvukový systém. Nakoľko bude takýto spôsob predplatného akceptovaný spotrebiteľmi, ukáže budúcnosť.

Komentuje Michal Malík, CEO Invelt:

Zmeny v nálade a správaní spotrebiteľov boli počas prvej vlny pandémie jednoznačné. Z dôvodu vedomej i podvedomej koncentrácie na to najdôležitejšie boli preferované trvanlivé potraviny, hygienické a zdravotnícke potreby a lieky.

S postupujúcimi protiepidemiologickými opatreniami  aj časom stráveným v domácom prostredí sa však otvárajú potreby, ktoré doteraz neboli tak dôležité (skompletizovanie technológií a služieb pre funkčný home office či home schooling), alebo veci, na ktoré v bežnom rytme života nie je čas alebo nie sú tak „na očiach“. Ide napríklad o nové zariadenie domácnosti – či už vo forme nábytku, zariadenia či pomocníkov do kuchyne, alebo vybavenia bytu – domu –  záhrady. A, samozrejme, všetko, čo uľahčuje, či motivuje k pohybu: športové potreby.

Najdôležitejším trendom pre e-shopy v súčasnej situácii je podľa môjho názoru inovácia sortimentu, a to zvlášť pre oblasti, ktoré vykazujú citeľný rast.  Je veľmi pravdepodobné, že spolu s posunom v myslení a vnímaní priorít bude trend rastu dlhodobý, to znamená že sa doňho oplatí investovať aj z pohľadu budúcnosti.

Spoločnosť Invelt už doteraz pomohla a pomáha viacerým mladým, ale aj etablovaným firmám s novým štartom a rastom ich biznisu – Dedoles, Eliz, či MP kovania sú len niekoľkými príkladmi. Všetky tieto firmy úspešne využili príležitosti, ktoré im Invelt pripravil formou návrhov a realizácie zaujímavých noviniek, dovezených z Číny a ďalších ázijských krajín – ale aj prostredníctvom návštevy veľtrhov ako Canton Fair pre získanie novej inšpirácie pre podnikanie či nových dodávateľov.

Naši obchodní partneri pritom oceňujú nielen naše skúsenosti a kompetenciu na čínskom a ázijských trhoch, ale aj efektívne poradenstvo, ktorým akcelerujeme ich podnikanie a často ho pomôžeme dostať na ďalšiu úroveň.

V článku boli použité dáta a grafy spoločností KPMG, ui42, Ipsos a Recurly.

 

Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!