Vyhliadky na obchodovanie s Áziou sú teraz priaznivé. Čo prinesie rok 2023, bude Vietnam nová Čína?

16. januára 2023

Príchod lunárneho nového roka v Číne znamená, že v krajine sa na takmer 2 týždne zastaví ekonomický život. Obyvatelia dni voľna využívajú na návštevu svojich príbuzných a stretnutia s priateľmi. Tento rok pripadá na nedeľu, 22. januára 2023. Obchod sa znova rozbehne 9. februára a celý svet musí počkať na skončenie osláv. Napriek tejto skutočnosti garantujeme zvýhodnenú novoročnú (podľa nášho kalendára) cenu prepravy už od 3470 Eur/40′ HC (Šanghaj – Bratislava) aj po tomto termíne, aby ste ju mohli využiť, keď sa obchodovanie opäť roztočí naplno.

Prečo sa počas čínskeho nového roka neobchoduje 

Nový rok je už dlho hlavným a najdlhším sviatkom v Číne a ďalších krajinách východnej Ázie, kde žije čínska komunita. Oslavy jeho príchodu trvajú približne 2 týždne a končia sa sviatkom lampiónov. Čínsky nový rok nemá pevný dátum začiatku. Každý rok je stanovený na iný deň, keďže sa obyvatelia riadia lunárnym kalendárom. Nový rok 2023, alebo ten čínsky rok 4720 oslávia tradične – v kruhu rodiny, cestovaním, návštevou chrámov a na verejných podujatiach s atrakciami a ohňostrojom.

Počas tohto obdobia, zhruba od 15.januára je čínsky trh pozastavený a továrne sú zatvorené. Až približne od 9. februára sa dostávajú do pohybu jednotlivé odvetvia ekonomiky. Ak si v tomto období chcete objednať zásielku, alebo čakáte na expedíciu už vyrobeného tovaru, musíte počkať. Jednoducho ho nebude možné nalodiť. Toto hluché obdobie sa dá využiť objednaním prepravy alebo plánovaním nových zásielok. Ceny sú stále veľmi priaznivé a najbližší polrok sa v preprave navyšovanie cien neočakáva. Aký bol minulý rok a na čo sa môžeme pripraviť v novom roku?

Minulý rok bol rokom zmien a zvratov

Celý svet sa dostal z covidovej pandémie, ale v Číne sa kvôli rýchlemu opätovnému šíreniu nákazy opatrenia znovu sprísňujú. Veľa miest a prístavov, napr. Šanghaj, bolo úplne zavretých a izolovaných. V mnohých továrňach sa zastavila výroba, termíny dodávok sa oneskorili, obchodovanie bolo mimoriadne náročné a nevypočítateľné. Aj po dlhých 3 rokoch dodržiavania protipandemických opatrení sú obyvatelia znovu v domácej karanténe alebo prespávajú v továrňach. Je to neúnosné, samotní  Číňania už nevládzu tolerovať striktný prístup vlády a svoju frustráciu riešia štrajkami.

Aj situácia v preprave bola v priebehu minulého roka extrémna, zaznamenala neuveriteľne cenové výkyvy. Ceny klesli z historického maxima (cca 18-tisíc Eur/40′ HC) na minimum (cca 3-tisíc Eur/40′ HC) a na nízkej úrovni sa udržali aj napriek 15% inflácii v najexponovanejšom vianočnom období.

Zavretie Číny aj v roku 2023 bude mať zásadný dopad

Čo sa očakáva v roku 2023? Cesta do Číny nevyzerá veľmi reálne. Stále je viac-menej uzavretá, resp. boli zavedené opatrenia, pre ktoré si ľudia návštevu tejto krajiny rozmyslia. Po vstupe na jej územie ich čaká povinná karanténa. Pôvodne bola 3-týždňová, momentálne je skrátená na 10 dní. Prakticky to úplne znemožňuje turizmus, návštevy tovární, veľtrhov, výstav a eventov, ktoré boli pre Čínu jedným z dôležitých zdrojov príjmu. Táto situácia sa minimálne do leta nezmení, s výnimkou Hongkongu a Taiwanu. Zásadný dopad to bude mať na medzinárodný obchod, kde je tovar nutné aj fyzicky vidieť, vyskúšať či skontrolovať. Kontrola tovaru je je aj napriek situácii našou štandardnou doplnkovou službou. Ak máte objednaný tovar a chcete sa vyhnúť nemilému prekvapeniu pri jeho dodaní, radi vám kontrolu tovaru zabezpečíme. Taktiež inovácie a nové technológie, ktoré sa prezentovali práve na výstavách nebudú tak rýchlo expandovať a odberatelia svoje dopyty nahradia konzervatívnejšími riešeniami, pripadne sa so svojimi požiadavkami začnú orientovať na iné krajiny. V textilnom priemysle pripadá do úvahy juhovýchodná Ázia, Bangladéš, India a Thajsko. V oblasti technológií zostáva silným hráčom Taiwan, v potravinárskom a nábytkovom odvetví zase Vietnam.

Bude Vietnam nová Čína?

Nepriaznivý vývoj v Číne dáva veľké možnosti okolitým krajinám, keďže ostane najbližších 6 mesiacov zatvorená. Môže sa stať, že okolité štáty využijú situáciu, získajú náskok a v určitých sektoroch už Čína prestane byť konkurencieschopná. Silným hráčom sa stáva Vietnam. Otvára veľké množstvo výstav a veľtrhov, ktoré môžu obchodníci navštíviť. V spojení s prekrásnou prírodou, kultúrou a gastronómiou ponúka naozaj atraktívne možnosti. Pri dobrom logistickom zvládnutí prepravy, ubytovania a ostatných organizačných aktivít môže Vietnam v roku 2023 v medzinárodnom obchode ešte významne zamiešať karty. Ako to vo Vietname vyzerá na živo sa môžete presvedčiť aj vy. Na tento rok pripravujeme zážitkovú cestu spojenú s návštevou veľtrhu, ak máte záujem, prosím, ozvite sa nám čo najskôr, počet miest je obmedzený.

Vyhliadky na dobrý obchod sú priaznivé

V oblasti prepravy a vývoja cien sa neočakávajú radikálne zmeny. Extrémny nárast cien po pandémii spôsobili prehnané požiadavky a dopyt po novom tovare a produktoch. To pomohlo inflácii, ktorá sa rovnomerne rozdelila medzi Ameriku a Európu. Starý kontinent navyše ovplyvnila aj vojna na Ukrajine. Vysoké ceny diktované prepravcami však neboli dlhodobo udržateľné a ich radikálne zníženie bolo logickým vyústením situácie. Momentálne prepravcovia poskytujú služby na hranici svojich nákladov a žijú z predošlých ziskov. Vývoj cien v najbližšom roku už nebude taký turbulentný a mali by sa udržať v rozmedzí okolo 4-5-tisíc Eur za veľký kontajner.

Momentálna situácia v medzinárodnej preprave je pre klientov veľmi priaznivá. Dostatok voľných kontajnerov, spoľahlivé termíny dodania, nové trhy a výhodné ceny ponúkajú zaujímavé možnosti nákupov tovaru a my vám ich radi sprostredkujeme. Neváhajte, kontaktujte nás, prosím, a využite naše dlhoročné skúsenosti a znalosť ázijského trhu.

Ako hodnotíte tento príspevok?

Kliknite na hviezdu a hlasujte.

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hlasov 2

Článok ešte nemá hodnotenie

Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!
Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!