Singles day – najväčší e-commerce sviatok (nielen) v Číne
10. novembra 2020
Čínsky Singles day je najväčším 24-hodinovým e-shopovým eventom na svete. Len v samotnej Číne bolo uplynulý rok v tento deň objednaných a dodaných vyše 1,9 miliardy rôznych produktov. Hoci sa prvýkrát uskutočnil v roku 2009 na portáloch Alibaba Group čínskeho miliardára Jacka Ma, rozširuje sa dnes už do celého sveta.
Singles day (po slovensky niečo ako Deň nezadaných) je pôvodne čínskym sviatkom, ktorý pripadá vždy na dátum 11.11. Symbolizuje štyri jednotky, ktoré držia spolu. Táto tradícia sa po prvýkrát objavila v roku 1993, kedy ho údajne štyria (nezadaní) študenti univerzity v Nanjing vymysleli ako spôsob, ako sa rozptýliť aj bez partnerov. 11. novembra tak – akoby Anti-Valentína – vyhlásili dňom stretnutí, podujatí a osláv pre všetkých, čo sú „single“. Táto aktivita sa čoskoro rozniesla medzi univerzitami, a zapojili sa do nej už rovnako študenti aj študentky. Postupne to viedlo k celonárodného sviatku, kedy si slobodné dvojice začali dávať darčeky na znak úcty a vďaky za spolužitie a vzájomnú starostlivosť.
Zaujímavosťou je, že Singles day je dnes tiež príležitosťou „nezadaných“ stretnúť sa, navštíviť niektorú z početných osláv a iných spoločenských eventov, ale stal sa medzitým aj populárnym dátumom pre svadby. V čínskych médiách sa v tento deň diskutuje o vzťahoch a témach spojených s láskou a zaľúbením.
Dnes je Singles Day najdôležitejším dňom pre čínsky e-commerce, ktorý za 24 hodín poľahky preskočí tržby niekoľkodňových Black Friday aj Cyber Monday dokopy (v roku 2019 predstavoval ich dvojnásobok). V najväčší e-shopping deň na svete prerástol najmä vďaka portálom skupiny Alibaba.
Tržby za tento jeden deň v roku 2019 len na portáloch Alibaba Group predstavovali vyše 38 miliárd amerických dolárov (čo je viac než tretina ročného hrubého domáceho produktu Slovenska za celý rok). Pre zaujímavosť, prvá miliarda tržieb (v USD) sa dosiahla už za prvých 68 sekúnd od spustenia akcie.
Tohoročné očakávania sú vysoké
Tento rok, kvôli stúpajúcemu dopytu aj z dôvodov cestovných obmedzení kvôli pandémii, sa Singles day v Číne chystá prelomiť nový rekord: v stredu 11.11. bude so zľavami ponúknutých vyše 350.000 národných aj medzinárodných značiek, medzi ktorými budú dokonca autá či nehnuteľnosti.
Na zásobenie e-shopov tovarom bola v tomto roku nasadená flotila vyše 3.000 prenajatých lodí a lietadiel. O dodanie objednaného tovaru sa postarajú vyše 3 milióny expedičných pracovníkov, ku ktorým sa pridá viac než 10.000 automatických mobilných výdajných stojanov, z ktorých si zákazníci budú môcť objednaný tovar vyzdvihnúť dokonca bez zapojenia živých kuriérov.
Predajné trendy 2020
Kým v minulom roku patrili medzi najžiadanejšie produkty elektronika či móda, k predajným hitom tohtoročnej sezóny sa okrem robotických vysávačov a kufríkov s náradím má pridať aj kozmetika známych zahraničných značiek, športové potreby a vitamínové doplnky, čo odráža zvýšený záujem zákazníkov o zdravie ako také.
Zvýšený počet objednávok sa však očakáva aj o bežné kozmetické a hygienické potreby ako toaletný papier či mydlo, ktoré si zákazníci za výhodnú cenu radi nakúpia aj do zásoby. Avšak tí, čo chcú minúť o niečo viac – v ponuke bude aj viac než 800.000 zvýhodnených nehnuteľností alebo 200.000 automobilov – hovorí Shaun Rein z China Market Research Group.
Ďalší vývoj?
Vysoká úspešnosť tohto konceptu však už prerástla hranice Číny. Napríklad už v roku 2018 spotrebitelia v USA nakúpili v tento deň na e-shopoch za 1,8 miliardy USD – čo je nárast o 29% oproti predošlému roku.
Nezanedbateľné sú aj pohyby v Európe. Najvyššie očakávané výdavky v tomto roku by mala mať Veľká Británia – na úrovni až 1,9 miliardy USD (po nej Nemecko s 1,7 miliardy a Francúzsko s 1,3 miliardy USD). Prvé lastovičky však možno nájsť už aj na Slovensku, v ďalších rokoch však očakávame citeľný nárast.
Použité fotografie: Shutterstock, Cainiao