Drahá preprava? Prečo sa dovoz z Číny oplatí práve teraz.

24. júna 2021

Kontajner na prepravu

Napriek tomu, že letné obdobie býva v medzinárodnej preprave zvyčajne označované ako slabá sezóna s nižšími cenami, tento rok ceny stúpajú aj teraz. Ak potrebujete niečo doviezť, nečakajte, kým ceny pôjdu ešte viac nahor.

Čo však vlastne celú krízu v preprave a následný rast cien spôsobilo? Rastúci dopyt, plné prístavy, príliš málo lodí a ľudí  sú len niektoré z nich.

Ako je to s kontajnermi

Problémy s nedostatkom kontajnerov má na svedomí na jednej strane pandémia, na strane druhej nižší počet vyrobených kontajnerov za posledné dva roky. Pandémia koronavírusu zapríčinila, že mnohé veľké industriálne krajiny odstavili produkciu. Dopyt po komoditách z Číny ale vo svete však neprestal, preto sa tieto tovary posielali aj naďalej v kontajneroch do Ameriky či Európy, kde v tom čase pandémia prepukla naplno. Prázdne kontajnery sa vo svete začali stohovať na seba a neposielali sa späť do Číny.

V roku 2020 sa v dôsledku pandémie vyrobilo na svete o polovicu menej kontajnerov ako v roku 2018.

„Systém prepravy obchodného tovaru funguje tak, že sa niečo vyvezie z Číny do sveta, potom sa v jednotlivých krajinách kontajnery vyprázdnia a znova naplnia tovarom, ktorý sa exportuje do Číny. Keďže sa ale nič nevyrábalo, lebo všetci boli doma, nemali ich čím naplniť. Napríklad zo 100 kontajnerov, ktoré odišli do Spojených štátov amerických sa ich vrátilo iba 40%,“ vysvetľuje situáciu riaditeľ spoločnosti INVELT Michal Malík.

Nehoda v Sueze a čo prišlo po nej

Tieto dva hlavné faktory spôsobili, že ceny prepravy začali rapídne rásť. K nim sa v „správnom“ čase pridala tiež nehoda kontajnerovej lode Ever Given, ktorá takmer na týždeň zablokovala Suezský prieplav a s ňou aj ďalších 370 čakajúcich lodí s obchodným tovarom, väčšinou na ceste do alebo z Európy.
Dopyt po preprave sa stále zvyšoval, lebo dodávatelia nevedeli, ako dlho bude ich tovar v Suezskom prieplave blokovaný. Začali teda masívne objednávať prepravné kapacity, aby mali istotu, že budú mať miesto. A bol na svete ďalší faktor.

Čo je Blank sailing?

V aktuálnej podobe ide o určitú formu kartelu, ktorý vytvorili medzi sebou lodiarske spoločnosti s cieľom udržať vyššie ceny. Jednoduchým znížením počtu prepráv alebo zrušením niektorých zastávok dosahujú pri aktuálnom dopyte vysoké ceny. Teraz platí, že aj keď máte fixne rezervovaný termín prepravy, váš tovar sa nalodí v dohodnutom termíne iba vtedy, keď ste ochotný za/pri-platiť momentálne vysoké sumy za prepravu. Alebo musíte čakať niekoľko týždňov či mesiacov, aby ste doplnili svojím tovarom miesto na lodi, ktoré práve zvýši. Ako komentuje M. Malík, „lodiar momentálne nevie garantovať priestor na lodi. Vyhráva ten, kto zaplatí viac.“

Lodiar momentálne nevie garantovať priestor na lodi. Vyhráva ten, kto zaplatí viac.

Násobné ceny za prepravu

Pred dvoma rokmi sa v tomto čase lodil veľký 40 palcový kontajner za 3500 EUR, dnes je jeho cena 14 000 EUR. Prepravcovia samozrejme hľadajú iné alternatívy v podobe železničnej či nákladnej prepravy. Tým sa však aj o tieto druhy prepravy niekoľkonásobne zvýšil dopyt. Na trasách z Ázie do Európy tak prichádza k ďalším nástrahám ako zápchy na cestách či železniciach, ktoré predlžujú už aj tak enormne dlhé dodacie lehoty na doručenie tovarov.
Aktuálne doby meškania sú pri lodnej preprave 20 až 40 dní, pri železničnej 5 až 15 dní a pri nákladnej približne 18 dní (stav k 15.6.2021).

Index cien prepravy z Číny

Vývoj cien prepravy podľa vybraných indexov, medziročný nárast v % Zdroj: think.ing.com

Aké sú predikcie?

Od augusta do novembra bývajú ceny prepráv najvyššie, lebo je hlavná sezóna. M. Malík očakáva, že zvyšovanie cien za prepravu bude ešte pokračovať: „Lodiari vedia, že toto je šanca, aby si mohli diktovať takéto extrémne ceny. Potom príde opäť low season, kedy nebudú klienti ochotní platiť za prepravu vysoké sumy. Celkovo však očakávam, že aktuálne zvyšovanie cien ešte potrvá.“

Podľa analytikov ING môžu ceny citeľnejšie poklesnúť až s nárastom prepravných kapacít vo forme nových veľkokapacitných kontajnerových lodí, ktoré sú aktuálne vo výrobe a majú byť nasadené až v priebehu roka 2023. Ani to však neznamená, že sa ceny za prepravu vrátia na úroveň pred pandémiou – prepravcovia sa totiž medzitým lepšie naučili manažovať svoje kapacity v rámci spoločných aliancií.

Prepravcovia sa medzitým lepšie naučili manažovať svoje kapacity v rámci spoločných aliancií.

Čo robiť, ak potrebujete doviezť tovar z Číny? Nečakajte.

Pokiaľ chcete doviezť nejaký tovar z Ázie a stále váhate, či je teraz ten správny čas, určite sa rozhodnite čo najskôr. Napriek predpovedi, že cena prepravy pôjde ešte hore, môžete aktuálne ušetriť náklady na niečom inom. „Cena doláru voči euru je najvýhodnejšia ako bola za posledných 6 rokov. To, či ale taká ostane nikto nevie. Teda, pokiaľ chcete priviesť napríklad vianočný tovar, najlepší čas na to je – teraz. “ uzatvára M. Malík

Ako hodnotíte tento príspevok?

Kliknite na hviezdu a hlasujte.

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hlasov 4

Článok ešte nemá hodnotenie

Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!

Prečo je všetko drahšie a kedy sa chystať na vianočnú sezónu?

Pozrite si aktuálny rozhovor Michala Malíka pre e-commerce portál Bridge. Dozviete sa v ňom okrem iného aj to, či sa v najbližšom období dočkáme znižovania cien prepravy či niektorých tovarov a kedy je pre predajcov najlepší čas na dovoz vianočného tovaru.

Zaujal Vás článok? Zdieľajte ho!