Ceny čínskych elektrobickylov vďaka clu závratne porastú. Zaplatíte ho aj spätne!
Dopyt po eektrobicykloch rastie u nás, aj v ostatných krajinách EÚ. Ich momentálnej cenovej dostupnosti vďačíme dovozu z Číny. Európski výrobcovia na ne chcú uvaliť antidumpingové clo vo výške neuveriteľných 189 %. Navýšilo by Ich cenu zhruba trojnásobne, clo zaplatíte aj spätne!

V Nemecku sa v roku 2015 predalo vyše pol milióna elektrobicyklov a v Holandsku takmer 300-tisíc, čo predstavuje 24-percentný nárast oproti roku predtým. V Rakúsku počet predaných kusov narástol o viac ako polovicu. Na Slovensku je situácia veľmi podobná. Dôkazom sú pribúdajúce špecializované predajne či požičovne s elektrobicyklami, najmä v Bratislave. Najlacnejšiu verziu zoženiete už za menej ako 700 Eur. Čomu vďačíme za ich cenovú dostupnosť? A dokedy si ju budeme môcť užívať?

Európa nechce prísť o pozíciu technologického lídra

Drvivá väčšina elektrobicyklov, ako aj iných produktov, pochádza práve z krajiny draka – Číny. V roku 2016 sa v EÚ predalo vyše 430-tisíc elektrických bicyklov dovezených z Číny. Oproti roku 2015 je to 40-percentný nárast. Minulý rok sa ich počet takmer zdvojnásobil a predalo sa zhruba 800-tisíc bicyklov z Číny. Podľa Európskeho zväzu výrobcov bicyklov, EBMA, je práve Európa špičkovým výrobcom elektrobicyklov z technologického hľadiska. Je pomerne ťažké konkurovať cenám čínskeho dovozu. Predaj drahších elektrobicyklov klesá, čo môže viesť k zníženiu investícií do výskumu a vývoja, a tým pádom aj k ohrozeniu pozície Európy ako technologického lídra v tejto oblasti. Export čínskych produktov za obdobie zhruba štyroch mesiacov na prelome rokov 2017 a 2018 vzrástol o 82 % v porovnaní s dátami predchádzajúceho roka. Ich ceny však klesli o 8 %.

Registráciou k vyšším cenám

Situácia si vyžiadala neúprosnú „colnú vojnu“, kde proti sebe stoja 2 strany: EBMA a Združenie importérov. Podľa agentúry Reuters štát dotuje čínskych výrobcov príspevkom vo výške 30 až 50 % ceny produktu. Európsky trh následne zaplavujú bicykle, ktorých ceny často podliezajú výrobné náklady. Európska komunita na čele s EBMA reaguje. Podala oficiálnu sťažnosť Európskej komisii. Tá rozhodla, že elektrické bicykle z Číny sa budú musieť zaregistrovať v Európskej únii, čo by malo obmedziť lacný dovoz elektrobicyklov. Registrácia totiž umožní uvalenie antidumpingového cla už od začiatku mája, a to aj spätne. „Pravdou je, že momentálne prebieha vyšetrovanie, ktoré nenasvedčuje tomu, že by výroba v Číne bola dotovaná. Žiadne reálne výsledky z vyšetrovania síce nie sú, ale vinník je už popravený. Keď dnes chcete doviezť elektrobicykel z Číny, z colnice vám dajú podpísať papier, že ste si vedomý, že budete platiť prípadné antidumpingové clo, a to v akejkoľvek výške spätne, keďže ešte nie je stanovená,“ vykresľuje situáciu Michal Malík z portálu zciny.sk, odborník na export z Číny.

Clo môže narásť zo 6 na 189 %, ceny čínskych elektrobicyklov vyletia nahor
Registrácia bola spustená 4. mája. Komisia by mala do 20. júla rozhodnúť, či zavedie dočasné antidumpingové clo. V prípade, že by sa preň rozhodla, vzťahovali by sa aj spätne na už zaregistrovaný dovoz. Podľa EBMA sa registráciou elektrických bicyklov zaháji proces ochrany európskeho priemyslu a zabráni ich zvýšenému dovozu pred letnou sezónou. „Slovensko je v tomto prípade iba štatistom. Ako štát nevieme zmeniť žiadne colné obmedzenia. Vieme iba prijať opatrenie schválené komisiou v EÚ,“ popisuje colnú politiku Slovenska Michal Malík, konateľ spoločnosti Invelt, ktorá sa zaoberá obchodovaním s Čínou. Ochrana európskych výrobcov bicyklov je veľmi vznešený cieľ, následky tohto rozhodnutia však pocítia najmä predajcovia. „V prípade, že sa schváli andtidumpingové clo vo výške požadovaných 189 %, ceny elektrobicyklov na pulte sa zvýšia trojnásobne. Predajcovia si budú musieť započítať vysoké clo do ceny tovaru, aj náhradných dielov,“ vyvodzuje možné následky Michal Malík. V praxi to bude vyzerať asi nasledovne: „Kvalitný elektrobickel sa pohybuje v nákupnej cene okolo 600 – 800 USD. Pri súčasnom colnom zaťažení (6 %), preprave a ostatných nákladoch sa pultové ceny dostanú na úroveň zhruba 1 400 – 1 600 EUR. Pri 189 % antidumpingu sa obstarávacia cena činskeho elektrobicykla zvýši na 1 734 USD , resp. 2 312 USD, takže v predajni ho kúpite za závratných 4 000 – 4 500 Eur,“ pokračuje odborník na čínsky dovoz. To už dosahuje úroveň ceny profesionálneho elektrobicykla z Nemecka. Tento rozdiel si rozhodne všimne predajca, aj zákazník a s najväčšou pravdepodobnosťou obmedzí dostupnosť elektrobicyklov pre našinca.

Na konečnej cene sa podpíše záručný servis aj náhradné diely

Podľa Michala Malíka je pre dovozcov tento krok likvidačný. Nehovoríme totiž iba o samotnom predaji. „Pri bicykloch je veľmi dôležitý servis a zásoba náhradných dielov. Pri dovoze z Číny sa tieto náklady prenášajú vždy na dovozcov a tí si ich započítavajú do konečnej ceny. Na druhej strane, v prípade európskych bicyklov znáša záručný servis výrobca bicyklov, nie predajca,“ dodáva Michal Malík z portálu Zciny.sk. „Keď sa všetky tieto náklady započítajú do konečnej ceny, dostaneme sa k cenám totožným za čínske a európske bicykle a myslim, že je jasné, ktoré budú spotrebitelia preferovať.“ Podľa Michala Malíka sa skupina lobujúca za antidumping snaží túto situáciu dosiahnuť.

Zvýšením cien elektrobicyklov to nekončí

Aké následky môže uvalenie antidumpingového cla priniesť? Z pohľadu odborníka portálu zciny.sk je to dosť nebezpečný precedens. „Importná antidupingová politika sa totiž uplatňuje v špecifických prípadoch. Po prvé, ohrozuje tradičnú či historicky doloženú produkciu v danom regióne, napríklad oceliarsky alebo sklársky priemysel. Po druhé, je dokázané, že vláda v konkrétnych sumách alebo percentách podporuje produkciu určenú na vývoz. O túto sumu sa navýši clo a tým pádom majú všetci rovnaké podmienky.“ V tomto pripade sa však žiadna z vyššie uvedených skutočností nenapľňa. Pred 20-imi rokmi neexistovali elektrobicykle v podobe, v akej existujú dnes a nedokázala sa ani evidentná podpora výroby čínskou vládou. „Európski výrobcovia strieľajú čísla „od pása“ bez konkrétnych argumentov s cieľom udržať si vysoké ceny. Na druhej strane, čínska vláda nebude s každým zdieľať, či a v akej miere dotuje výrobu. Ak zákon prejde bez akýchkoľvek dokázaných faktov, je vysoko pravdepodobné, že sa o to pokúsia aj ďalší lobisti. V takom prípade môžeme očakávať štvornásobné ceny hračiek, textilu, elektroniky – prakticky všetkého. Nehovoriac o tom, že elektrobicykle sú absolútne zelenou techológiou, ktorú EÚ tlačí a preferuje. Týmto ich prakticky zabije a ľudia sa vrátia k motorom,“ konštatuje konateľ spoločnosti Invelt.
Zopakuje sa prípad čínskych klincov?
Michal Malík sa obchodovaniu s Čínou venuje už 12 rokov a prípad antidumpingu na elektrobicykle nie je vôbec ojedinelý. „Nedávno bol schválený antidumping na pneumatiky nákladných áut, na oceľ, dlažbu, obklady či keramiku. Ochranné tendencie vidíme aj v USA. Najväčším problémom je, že tento trend rastie takou rýchlosťou, že človek bez právnickeho vzdelania len ťažko zvláda študovať zákony, predbežné opatrenia a návrhy. Nedokáže včas reagovať na zmeny a to môže byť fatálne. Z môjho pohľadu je najväčším zločinom práve tzv. spätný antidumping. Do rozbehnutého biznisu vám zrazu príde vyhlásenie, že musíte doplatiť clo za tovar, ktorý ste kúpili a následne predali pred rokom. Samozrejme, do cien ste si to nezapočítali, pretože ste nemohlli takúto situáciu predvídať. Môže sa to zdať ako sci- fi , ale takýto prípad sa skutočne stal pred pár rokmi so spojovacím materiálom (čínskymi klincami) a priviedol do krachu viacero slovenských firiem.“ Stále nie je jasné, či antidumpingové clo na elektrobicykle z Číny prejde a aká bude jeho výška. „Môj osobný názor je, že prejde, ale jeho výška nebude taká likvidačná. Tak budú spokojné oba tábory. Ak zvažujete kúpu elektrobicykla, jednoznačne odporúčam čím skôr.“

V prípade dovozu sa obráťte na odborníkov

„Môžete natrafiť na falošných výrobcov alebo na výrobcov, ktorí nemajú európske certifikáty a ich výrobky sú nepredajné na Slovensku a v rámci celej Európskej únie,“ varuje Michal Malík. „My preveríme ich dôveryhodnosť a totožnosť.“ Je konateľom spoločnosti Invelt, ktorá obchoduje s čínskym a ázijským trhom už od roku 2005, vďaka čomu sa s klientmi môže deliť o cenné skúsenosti tak, aby bolo ich podnikanie či obchodovanie s Čínou úspešné a bezpečné. Spoločnosť zriadila priamo v epicentre biznisu, Shenzene, vlastnú pobočku, aby osobne overila kvalitu produktov a akékoľvek zmeny takmer okamžite odzrkadlila vo svojich riešeniach. Spoločnosť zabezpečuje import z Číny, vzorky tovaru vám dopraví doslova pred dvere, tiež export vrátane kontroly vyvážaného tovaru. V podstate poskytuje komplexný servis, od zriadenia pobočky firmy priamo v Číne až po export tovaru na Slovensko bez toho, aby ste museli opustiť krajinu. „Spokojnosť zákazníka je pre nás vždy prvoradá a robíme všetko pre to, aby sme vyhoveli v dodržaní kvality tovaru a dodacích termínov.“ Ak rozmýšľate nad investíciou, Invelt vás vezme na najväčší čínsky veľtrh, Canton Fair, kde vám pomôže vybrať produkt, zoznámi vás priamo s jeho výrobcom a vyjedná najlepšie cenové podmienky – jednoducho poskytne know-how. Dôkazom úspešnej kooperácie je rad spokojných klientov zvučných mien. Viac na www.zciny.sk.

Odpovedať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Chcem viac informácii,
kontaktujte ma

Kontaktný formulár

Meno a Priezisko (povinné)

Váš email (povinné)

Predmet

Vaša správa