Čína vracia úder. Urobila si vlastný Black Friday s rekordným zásahom
14. novembra 2018
Čína sa nenechala zahanbiť USA a vytvorila si vlastný nákupný festival. Pôvodne študentský sviatok sa tak zmenil na „Double Eleven“, ktorý dosahuje závratné čísla v predaji a s tržbou takmer 31 miliárd USD za 1 deň dávno schoval Black Friday do vrecka. Masívne výpredaje 11. novembra každoročne odštartuje pompézny galavečer, ktorý svojou prítomnosťou poctili v minulých rokoch hviezdy najväčšieho formátu ako Nicole Kidman, Scarlett Johanson, Pharell Williams či Beckhamovci.
Aby ste pochopili „Double Eleven“, je dobré začať od momentu, kedy vôbec podobná myšlienka vznikla. USA započala novú éru nákupného ošiaľu, odkedy sa Black Friday v Spojených štátoch stanovil na piatok po dni vďakyvzdania, vždy štvrtý piatok v novembri. Je akýmsi štartovacím výstrelom predvianočnej nákupnej horúčky. USA a Kanada láka nakupujúcich do obchodných reťazcov na výrazné zľavy. V posledných rokoch však „sviatok nákupného šialenstva“ prevzali viaceré krajiny po celom svete a tak sa môžeme tešiť veľkým zľavám aj u nás. Termín pochádza z Philadelphie a pôvodne označoval dopravný chaos na cestách, ktorý sa so železnou pravidelnosťou objavoval deň po vďakyvzdaní. V 60. a 70. rokoch 20. storočia sa pojem Black Friday rozšíril. Obchodníci sa ho pokúšali zmeniť na pozitívnejšie znejúci Big Friday. Márne! Ľudia si chceli ponechať svoj „Čierny piatok“.
Z offline aj do online
Ako reakcia na „Čierny piatok“ prišiel „Cyber Monday“. Už názov prezrádza, že ide o nakupovanie online. Maloobchodníci si v rokoch 2002 a 2003 všimli, že mnoho ľudí nakúpilo v pondelok po vďakyvzdaní online za výhodné ceny. Pravdepodobne zháňali to, čo v piatok nestihli alebo nenašli. Tak získal Black Friday svoju „kyberpodobu“.
Dvojitá 11
Číňan a zakladateľ portálu Alibaba, Jack Ma, sa rozhodol nesedieť len tak v kúte a nečinne sa prizerať. Pôvodne „Singles‘ day“, sviatok slobodných, pretransformoval v roku 2009 na najväčší svetový festival online nakupovania na svete „Double 11“ a dnes tak zarába miliardy. 11. november bol v Číne 90. rokov pôvodne sviatkom, kedy študenti na Nanjing University oslavovali svoju slobodu bez partnera, teda single stav. Bol to akýsi protest proti sviatku sv. Valentína.
Rekordné tržby každým rokom rastú
Všetko prebieha cez Tmall, platformu, ktorú vlastní Alibaba. Tá v roku 2016 získala počas „Singles day’“ nákupom z mobilných telefónov tržbu vo výške 17,8 miliárd USD, pričom 5 miliárd získala už počas prvej hodiny výpredaja. Black Friday cez mobilné telefóny utŕžil 1,2 miliardy USD. V roku 2017 sa do výpredaja na Alibabe zapojilo viac ako 140 000 značiek s 15 miliónmi produktov, z toho 60 000 značiek bolo zahraničných. Celkovo dosiahli tržby za minulý rok 25,3 miliárd USD. Tento rok sa jej výška opäť posunula na závratnú sumu – viac ako 30,8 miliardy USD . „Chceme zo sviatku urobiť globálny festival pre každého nakupujúceho. Máme ambíciu pomáhať malým podnikateľom v globále,“ vyjadril sa pre CNN samotný autor čínskeho trháku, Jack Ma. „Double Eleven“ má dnes už väčšiu odozvu ako Black Friday a Cyber Monday dokopy. Generuje neuveriteľné tržby.
Odpália to hollywoodske hviezdy
Gala večer nabitý hviezdami štartuje festival 10. novembra vo veľkom. Celebrity na červenom koberci v štýle Oscarov, koncert viacerých top hudobníkov a kapiel pripomína svojou pompéznosťou oslavu príchodu nového roka, v tomto prípade príchod zliav. Nečudo, produkuje ho David Hill, ktorý pracoval práve na Oscaroch či Super Bowle. Po odbití polnoci sa na veľkoplošnej obrazovke zjavia čísla, ktoré odpočítavajú 24 hodín, kým môžu ľudia zvýhodnene nakúpiť. Samozrejme, všetko sa streamuje naživo. V 2016 sledovalo show 400 miliónov divákov, čo je trikrát viac ako americký Super Bowl v danom roku. Aby toho nebolo málo, Jack Ma natočil po boku hviezd akčných filmov vlastný filmový debut. K nemu naspieval aj song.
Krevety, práčky aj tenisky
Ak sa pýtate, čo sa predáva, odpoveď je takmer všetko. Domáce spotrebiče, elektronika, autá, americké tenisky, argentínske krevety aj práčky z Južnej Kórey. Od roku 2016 Alibaba testuje novú retailovú stratégiu. Snaží sa stierať hranice medzi online a offline nakupovaním a zamerať sa aj na luxusné značky. Uzatvorila partnerstvo s 52 nákupnými centrami a vytvorila 60 „smart“ pop-up obchodov v 12 čínskych mestách. Pribudne ďalších 100 000 „smart“ obchodov. To znamená, že budú vybavené najmodernejšími technickými funkciami ako sú napríklad platobné riešenia založené na rozpoznaní tváre pre intenzívny zážitok z nakupovania.
Ak chcete nakupovať
Nemyslite si, že budete pokojne skrolovať stránku počas výpredaja a popíjať pri tom čaj. Odporúčame pripraviť si zoznam produktov ešte pred jeho štartom. Striehnite na prípadné vouchere, vďaka ktorým získate ďalšie zľavy. Platiť môžete kreditnými kartami. Pred objednaním si vždy preverte výšku poplatku za doručenie tovaru až k Vám domov.